Aflevering 52 – Over beeldvorming, mutsen en CEO’s genaamd Peter. Met Çigdem Yüksel en Hajar Fallah

Home/Podcast/Aflevering 52 – Over beeldvorming, mutsen en CEO’s genaamd Peter. Met Çigdem Yüksel en Hajar Fallah

Aflevering 52 – Over beeldvorming, mutsen en CEO’s genaamd Peter. Met Çigdem Yüksel en Hajar Fallah

SHOWNOTES

Het viel fotograaf Çigdem Yüksel op dat bij artikelen over integratie, inburgering en problemen daarmee vaak een foto wordt gebruikt van een vrouw met een hoofddoek. Ze besloot onderzoek te doen naar 30 jaar aan foto’s van moslima’s in de belangrijkste beeldbank van Nederland: het ANP. Na het analyseren van zo’n 4500 foto’s, presenteerde ze een rapport met haar bevindingen. Je raadt het al, met de beeldvorming rondom moslima’s zit het: niet goed. We praten erover met Çigdem, en met Hajar Fallah die expert Media en Beeldvorming is bij WOMEN Inc. Hoe belangrijk is die beeldvorming nou eigenlijk? Wie heeft de verantwoordelijkheid? Wat moet er veranderen? Verder flirten we ons een slag in de rondte met het grootkapitaal en kijkt Peter niet naar de meisjes om (want zo is Peter).

DE GASTEN: Çigdem Yüksel & Hajar Fallah

Çigdem Yüksel

  • Volg Çigdem op Instagram
  • Het onderzoek van Çigdem ‘Moslima. Een onderzoek naar de representatie van moslima’s in de beeldbank van het ANP’ in PDF
  • Bezoek de website van Çidem om meer van haar (foto)werk te bekijken

Hajar Fallah

POST

  • Het leuke bericht – ‘Little did they know!’ – ging over ons boek ‘Heb je nou al een vriend?’, verkrijgbaar via Libris en Bol
  • Aflevering 20 van DAMN, HONEY de podcast ging over woede, met Meredith Greer
    Het boek Fonkelend van woede van Soraya Chemaly vind je op Libris

We moeten het even hebben over…

  • Het onderzoek van Çigdem ‘Moslima. Een onderzoek naar de representatie van moslima’s in de beeldbank van het ANP’ in PDF
  • Kijk de uitzending van Pakhuis de Zwijger terug via hun website
  • In NRC verscheen het artikel ‘Persfoto’s tonen clichébeeld moslima’
  • Lees het onderzoek ‘Beperkt zicht’ uitgevoerd door WOMEN Inc. in PDF. Over beeldvorming, de rol van de media en de invloed van beeldvorming op de positie van vrouwen
  • Beeldbank Getty Images doet het wél goed, dankzij de samenwerking met platform muslimgirl.com. Bekijk de foto’s op de Getty website
  • De video van Jessica Gyasi die Hajar noemt kun je bekijken op YouTube
  • Samya Hafsaoui doet op haar Instagram verslag van alle artikelen over covid waar een foto van vrouwen met hijab bij staat. Bekijk het terug via haar hoogtepunten: deel 1 en deel 2
  • Volg het Nederlandse Moslim Wxmen collectief S.P.E.A.K op Instagram

DAMN, HONEY NO

DAMN HONEY NO VAN ML 

DAMN HONEY NO VAN HAJAR 

DAMN HONEY NO MET EEN GEZELLIGE TWIST VAN NYDIA

DAMN, HONEY YES

Sponsor: Pabo by Beate Uhse

Met promocode DAMNHONEY10 krijg je 10% korting als je bestelling boven de 50 euro uitkomt

Stuur ons post!

Geef je reactie

Reageer via Instagram

Producer: Daniël van de Poppe

Jingles door Lucas de Gier

Website door Liesbeth Smit

DAMN, HONEY is onderdeel van podcastnetwerk Dag & Nacht Media

Binge-luister DAMN, HONEY:

Go to Top