Aflevering 52 – Over beeldvorming, mutsen en CEO’s genaamd Peter. Met Çigdem Yüksel en Hajar Fallah
Aflevering van 10 oktober, 2020
SHOWNOTES
Het viel fotograaf Çigdem Yüksel op dat bij artikelen over integratie, inburgering en problemen daarmee vaak een foto wordt gebruikt van een vrouw met een hoofddoek. Ze besloot onderzoek te doen naar 30 jaar aan foto’s van moslima’s in de belangrijkste beeldbank van Nederland: het ANP. Na het analyseren van zo’n 4500 foto’s, presenteerde ze een rapport met haar bevindingen. Je raadt het al, met de beeldvorming rondom moslima’s zit het: niet goed. We praten erover met Çigdem, en met Hajar Fallah die expert Media en Beeldvorming is bij WOMEN Inc. Hoe belangrijk is die beeldvorming nou eigenlijk? Wie heeft de verantwoordelijkheid? Wat moet er veranderen? Verder flirten we ons een slag in de rondte met het grootkapitaal en kijkt Peter niet naar de meisjes om (want zo is Peter).
DE GASTEN: Çigdem Yüksel & Hajar Fallah
Çigdem Yüksel
- Volg Çigdem op Instagram
- Het onderzoek van Çigdem ‘Moslima. Een onderzoek naar de representatie van moslima’s in de beeldbank van het ANP’ in PDF
- Bezoek de website van Çidem om meer van haar (foto)werk te bekijken
Hajar Fallah
- Volg Hajar op Instagram
- Volg WOMEN Inc. op Instagram of Twitter
- Op de website van WOMEN Inc. kun je allerlei feiten en informatie vinden rondom media en beeldvorming
- Hajar is co-founder van de podcast Fufu en Dadels
POST
- Het leuke bericht – ‘Little did they know!’ – ging over ons boek ‘Heb je nou al een vriend?’, verkrijgbaar via Libris en Bol
- Aflevering 20 van DAMN, HONEY de podcast ging over woede, met Meredith Greer
Het boek Fonkelend van woede van Soraya Chemaly vind je op Libris
We moeten het even hebben over…
- Het onderzoek van Çigdem ‘Moslima. Een onderzoek naar de representatie van moslima’s in de beeldbank van het ANP’ in PDF
- Kijk de uitzending van Pakhuis de Zwijger terug via hun website
- In NRC verscheen het artikel ‘Persfoto’s tonen clichébeeld moslima’
- Lees het onderzoek ‘Beperkt zicht’ uitgevoerd door WOMEN Inc. in PDF. Over beeldvorming, de rol van de media en de invloed van beeldvorming op de positie van vrouwen
- Beeldbank Getty Images doet het wél goed, dankzij de samenwerking met platform muslimgirl.com. Bekijk de foto’s op de Getty website
- De video van Jessica Gyasi die Hajar noemt kun je bekijken op YouTube
- Samya Hafsaoui doet op haar Instagram verslag van alle artikelen over covid waar een foto van vrouwen met hijab bij staat. Bekijk het terug via haar hoogtepunten: deel 1 en deel 2
- Volg het Nederlandse Moslim Wxmen collectief S.P.E.A.K op Instagram
DAMN, HONEY NO
DAMN HONEY NO VAN ML
- De podcast WRAAK zoek je zelf maar effe op als je die wilt luisteren. In het hoofdstuk ‘Dat hele #metoo is hartstikke doorgeslagen’ uit ons boek ‘Heb je nou al een vriend?’ lees je meer over waarom het narratief dat wordt verteld in WRAAK zo kwalijk is.
- Je kunt het hoofdstuk ‘Dat hele #metoo is hartstikke doorgeslagen’ ook beluisteren via Spotify.
DAMN HONEY NO VAN HAJAR
DAMN HONEY NO MET EEN GEZELLIGE TWIST VAN NYDIA
- Het tragische rapport van Equileap met daarin de niet-zo-fun-fact dat er in Nederland meer CEO’s zijn die Peter heten dan CEO’s die vrouw zijn, is online te bekijken.
- Het liedje ‘Peter’ van meisjeskoor Sweet Sixteen hebben we in DAMN HONEY de playlist op Spotify opgenomen. Je kunt de videoclip bekijken op YouTube.
DAMN, HONEY YES
- Het duurde even, maar EINDELIJK is daar een nieuwe regering voor België. Lees op de site van de NRC meer over de Belgische regering die voor de helft bestaat uit vrouwen en de kersverse premier De Croo die zichzelf feminist noemt.
Sponsor: Pabo by Beate Uhse
Met promocode DAMNHONEY10 krijg je 10% korting als je bestelling boven de 50 euro uitkomt
Producer: Daniël van de Poppe
Jingles door Lucas de Gier
Website door Liesbeth Smit
DAMN, HONEY is onderdeel van podcastnetwerk Dag & Nacht Media